info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

تغییر تنظیمات جمع‌آوری اطلاعات از کاربران ویندوز ۱۰. اطلاع یا احترام؟!

خلاصه: پس از تقریبا دو سال از ارائه ویندوز ۱۰ بالاخره مایکروسافت در به‌روز‌رسانی جدید خود مشخص می‌کند که چه اطلاعاتی از کاربران را جمع‌آوری می‌کند. در این به‌روز‌رسانی، در تنظیمات امنیتی می‌توان به صورت شفاف انتخاب کرد که چه اطلاعاتی از کاربر در اختیار مایکروسافت قرار بگیرد. این مساله پس از فشار سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف به مایکروسافت به دلیل شفاف نبودن مسائل حریم شخصی و امنیتی کاربران بوده است.

از زمان ارائه ویندوز ۱۰ نگرانی‌های زیادی در مورد جمع‌آوری اطلاعات از کاربران توسط ویندوز وجود داشته است. این نگرانی بیشتر به دلیل سیاست محافظه‌کارانه و غیر شفاف مایکروسافت در زمینه جمع‌آوری اطلاعات از کاربران است. اما این سیاست در حال تغییر بوده و مایکروسافت تصمیم دارد سیاست‌های شفاف‌تری در قبال جمع‌آوری اطلاعات از کاربران در نظر بگیرد.

تاکنون کاربران سه گزینه ابتدایی، افزایش یافته و کامل را در قبال جمع‌آوری اطلاعات تشخیصی داشتند و گزینه‌ای برای انتخاب اینکه چه اطلاعاتی را در اختیار مایکروسافت بگذارند نداشتند. همچنین تا قبل از این، شرکت مایکروسافت هیچ گاه به صورت دقیق اعلام نکرده بود که چه اطلاعاتی از کاربران را جمع‌آوری می‌کند. این مساله نگرانی‌های امنیتی زیادی برای کاربران حساس به حریم شخصی و امنیت خود و همچنین سازمان‌ها به وجود آورده بود.

اما اکنون مایکروسافت برای اولین بار تصمیم گرفته به صورت شفاف مشخص کند که چه اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری می‌کند و این امکان را به کاربران بدهد که انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را در اختیار مایکروسافت قرار دهند. این تصمیم به دو سال جمع‌آوری اطلاعات به صورت غیر شفاف از کاربران خاتمه می‌دهد.

به‌روز‌رسانی جدید ویندوز ۱۰ که از ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) در دسترس کاربران قرار می‌گیرد یک صفحه تنظیمات حریم خصوصی جدید به تنظیمات ویندوز اضافه می‌کند که کاربران می‌توانند انتخاب کنند چه اطلاعاتی در اختیار مایکروسافت قرار دهند. البته لازم به ذکر است با غیر فعال کردن هر قسمت از به اشتراک‌گذاری‌های ویندوز، بعضی از سرویس‌های مرتبط با آن‌ها غیرفعال می‌شود. این اطلاعات شامل گروه‌های زیر می‌شود:

  • اطلاعات مکانی که به ویندوز و برنامه‌ها اجازه می‌دهد که اطلاعات مکانی شما را دریافت کنند.
  • شناسایی گفتار که به سرویس صوتی مایکروسافت، کورتانا، و برنامه‌های بازار ویندوز اجازه می‌دهد صدای گفتار شما را تشخیص دهند و برای بهبود شناسایی گفتار اطلاعات را به مایکروسافت ارسال کنند.
  • تجربه‌های مناسب در مورد اطلاعات تشخیص عیب که به مایکروسافت اجازه می‌دهد برای پیشنهاد دادن راهکار‌ها و راه حل‌های مناسب در قبال مشکلات پیش آمده روی ویندوز کاربر از اطلاعات تشخیص عیب استفاده می‌کند.
  • تبلیغات مرتبط که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تبلیغاتی که بر اساس استفاده شما از برنامه‌های مختلف بیشتر مورد پسند کاربر است به آن ارائه کنند.

همچنین مایکروسافت در چهارشنبه گذشته در بلاگ خود اعلام کرد که در تنظیمات قبلی چه اطلاعاتی از کاربران جمع‌آوری می‌نموده است.

  • ابتدایی: در این حالت اطلاعات ضروری برای شناخت دستگاه و پیکربندی آن شامل اطلاعات اولیه دستگاه، اطلاعات مربوط به کیفیت، سازگاری برنامه‌ها و بازار ویندوز از کاربر جمع‌آوری می‌شود.
  • کامل: در این حالت، اطلاعات در ۹ دسته جمع‌آوری می‌شوند: اطلاعات مشترک، اطلاعات نصب برنامه‌ها و لیست موجودی آن‌ها، اطلاعات استفاده از محصول و سرویس، تاریخچه جستجو و وب‌گردی، اطلاعات جمع‌آوری محتوا، اطلاعات نحوه تایپ و سخن گفتن و اطلاعات اجازه استفاده از نرم‌افزار‌ها

همه این تغییرات در سیاست‌های مایکروسافت به منظور کاهش دادن نگرانی‌های امنیتی در قبال استفاده از محصولات این شرکت است و مدیران این شرکت امیدوارند با این شفاف سازی، کاربران و سازمان‌ها با اطمینان خاطر بیشتری از این محصولات استفاده کنند.