info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

جاسوسی از کاربران موبایل با امواج فراصوت

خلاصه: مساله جاسوسی از کاربران با اهداف اقتصادی و هدف‌مند کردن تبلیغات مدتی است که شدت گرفته است. این بار تعداد از محققان آلمانی به بررسی برنامه‌های موبایلی پرداخته‌اند و نشان داده‌اند که تعداد قابل توجهی از این برنامه‌ها با گوش دادن به امواج فراصوت یا تولید آن‌ها افدام به جاسوسی از کاربران با اهداف عمدتا اقتصادی می‌کنند.

بیش از ۲۰۰ برنامه موبایل به صورت مخفیانه به امواج فراصوت گوش می‌دهند که در صداهای محیط و بخصوص صداهای آگهی‌های تبلیغاتی گنجانده شده است. یک گروه تحقیقاتی در آلمان به تحقیق در این زمینه پرداخته و به مواردی پرداخته که با استفاده از امواج فراصوت رفتار مشتریان در عادات خرید آن‌ها و همچنین عادت تماشای تلویزیون آن‌ها را رصد می‌کنند. این مساله باعث ایجاد نگرانی‌هایی از قبیل جاسوسی در مورد مکان کاربران و رفتار آن‌ها و نقض حریم خصوصی آن‌ها شده است.

امروزه تعداد زیادی از شرکت‌ها به بررسی رفتار کاربران و مشتریان خود با استفاده از امواج فراصوت پرداخته‌اند. این شرکت‌ها با قرار دادن سیگنال‌های فراصوت در آگهی‌های تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می‌شود و یا صداهایی که در قسمت‌های مختلف فروشگاه پخش می‌شود و همچنین برنامه‌هایی که به صورت مخفیانه این به این صداها گوش می‌دهند اقدام به بررسی رفتار کاربران می‌کنند. مشکل بزرگ این روش عدم اطلاع کاربر از این است که تلفن همراه به عنوان جاسوس عمل می‌کند.

این گروه با بررسی تعداد زیادی از برنامه‌های اندرویدی، امکان مخفیانه گوش کردن به امواج فراصوت را در بیش از ۲۳۰ برنامه مختلف مشاهده کرده‌اند. همچنین این گروه به بررسی بیش از ۱۴۰ ساعت برنامه تلویزیونی و محتواهای صوتی پرداخته‌اند. با بررسی‌های ۳۵ فروشگاه در دو شهر اروپایی مشخص شده که لااقل در چهار فروشگاه سیگنال‌های فراصوت برای بررسی کاربران وجود دارد.

محققان در این تحقیق به صورت ریز سه برنامه اندرویدی بررسی کرده‌اند. یکی از این برنامه‌ها برنامه Shopkick است که هدف آن دادن پیشنهاد‌های تخفیف به کاربرانی است که از مقابل فروشگاه‌ها عبور می‌کنند. نکته جالب این برنامه این است که از امکان GPS به این منظور استفاده نمی‌کند و با گوش دادن به امواج فراصوتی که در ورودی فروشگاه‌ها پخش می‌شود پیشنهاد‌های خود را به کاربران ارائه می‌کند.

این سیگنال‌های فراصوت می‌توانند در برنامه‌های تلویزیونی نیز گنجانده شوند و عادت‌های مشاهده تلویزیون کاربران را رصد کنند.

تعداد و نام همه برنامه‌های موبایل که به این صورت رفتار کاربران را رصد می‌کنند مشخص نیست و این امر باعث می‌شود کاربران متوجه نشوند که مورد جاسوسی قرار می‌گیرند. همچنین نمی‌توان این ظن را دور کرد که این روش جاسوسی تنها برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود و می‌توان با این روش با اهداف متفاوتی به جاسوسی از افراد پرداخت.

همچنین با این امواج می‌توان ابزار‌هایی که نزدیک هم هستند را شناسایی کرد و مثلا پی برد که یک کاربر از چه ابزار‌هایی استفاده می‌کند. همچنین این تکنولوژی امکان پی بردن به مکان افراد بدون استفاده از GPS را فراهم می‌کند. یکی دیگر از مواردی که این تکنولوژی امکان آن را می‌دهد استفاده از این امواج برای حملات کانال جنبی است. با استفاده از این امکان، هکر می‌تواند با یک حمله کانال جنبی اطلاعات حساس‌تری را از کاربر به سرقت ببرد.