info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

تماس صوتی امن و بر پایه هوش مصنوعی، امکانی جدید در پیام‌رسان تلگرام

خلاصه: تلگرام پس از مدت‌ها انتظار، امکان تماس را به پیام‌رسان محبوب خود اضافه کرده است. تماس صوتی تلگرام بر پایه رمزنگاری انتها به انتها بوده و امکان مکالمه کاملا امن را برای کاربران خود فراهم می‌کند. تلگرام برای کلید رمز دو طرف از یک ایده خلاقانه و با استفاده از شکلک‌های موبایل بهره برده است.

بدون شک تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان برای ایرانیان است. این محبوبیت به اندازه‌ای است که بیش از ۶۰ درصد پهنای باند کشور به مصرف تلگرام می‌رسد! تلگرام برای ما ایرانیان بسیار جذاب بوده و امروزه تقریبا همه اقشار جامعه با هدف‌های مختلف از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. این پیام‌رسان تنها ارسال پیام و فایل را پشتیبانی می‌کند و بر خلاف بسیاری از پیام‌رسان‌ها همچون واتس‌آپ و وایبر، هنوز از تماس صوتی و تصویری پشتیبانی نمی‌کند.

خبر خوب برای کاربران تلگرام این است که این پیام‌رسان بالاخره تماس صوتی را به امکانات خود افزوده است. این پیام‌رسان مدعی است که امکان تماس صوتی امن و با کیفیت بالا و بر پایه هوش مصنوعی است. تماس‌های صوتی در تلگرام به صورت پیش‌فرض با استفاده از رمزنگاری انتها به انتها است که در حالت چت امن تلگرام نیز از آن استفاده می‌کند.

بر خلاف پیام‌رسان‌های واتس‌آپ و سیگنال، تلگرام در حالت عادی از رمزنگاری انتها به انتها استفاده نمی‌کند؛ ولی قابلیت چت امن یا Secret Chat را برای کاربران فراهم می‌کند که یک فضای امن تبادل پیام را فراهم می‌کند. با این حال، تماس صوتی در تلگرام به صورت پیش‌فرض از رمزنگاری انتها به انتها استفاده می‌کند که برای کاربران یک ارتباط امن را فراهم می‌کند به صورتی که هیچ کس حتی خود تلگرام یا مقامات قانونی هم امکان استراق سمع این تماس را ندارند.

تلگرام از یک روش خلاقانه برای تبادل کلید و احراز هویت کاربران استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند کلید دو طرف را برای بررسی صحت امن بودن ارتباط استفاده کنند که مورد حمله مردی در میان نشده باشند. در حالت چت امن یک رشته عدد به عنوان کلید ارتباط استفاده می‌شود ولی در حالت تماس صوتی یک رشته چهارتایی از شکلک‌ها به عنوان کلید مشترک استفاده می‌شود که در زمان برقراری تماس روی صفحه نشان داده می‌شود. با این روش خلاقانه دو طرف تماس خیلی ساده می‌توانند کلید مشترک خود را با هم چک کنند.

اما ویژگی دیگری که تلگرام در تماس صوتی خود فراهم کرده است کیفیت بالای تماس‌های صوتی و نگه داشتن حداکثر کیفیت با استفاده از ارتباط نظیر به نظیر یا P2P و با استفاده از بهترین کدینگ‌های صوتی و استفاده از هوش مصنوعی است.

تلگرام معتقد است که با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه عصبی در مقایسه با رقیبان خود به کیفیت بهتری دست یافته است. هر زمانی که تماس صوتی برقرار می‌شود، شبکه عصبی تلگرام تعداد زیادی متغیر را با استفاده از متغیر‌های شبکه در طول تماس همچون سرعت شبکه، زمان‌های پینگ و درصد بسته‌های از دست رفته در راستای بهبود کیفیت مکالمات تغییر می‌دهد. البته نکته مهم این است که هوش مصنوعی دسترسی به محتوای مکالمات نداشته و تنها به ویژگی‌های آماری تماس توجه می‌کند.

تلگرام همیشه به آرامش کاربران و جلوگیری از مزاحمت برای آن‌ها توجه خاصی داشته است. این سیاست در تماس صوتی هم مورد توجه قرار گرفته است. کاربران می‌توانند تماس صوتی را برای هر شخصی که دوست دارند غیر فعال کنند و یا حتی به کلی این امکان را غیر فعال نمایند.

تماس صوتی تلگرام هنوز به صورت رسمی عرضه نشده و به صورت آزمایشی اکنون در امریکا و اروپا و افریقا فعال شده است. کاربرانی که از این امکان تلگرام استفاده کرده‌اند از کیفیت تماس آن راضی بوده‌اند. باید دید که این امکان در پیام‌رسان محبوب ایرانیان با چه استقبالی روبرو می‌شود.