info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

جاسوسی با استفاده از هدفون‌های بدون میکروفون!!

خلاصه: متخصصان آسیب‌پذیری جدیدی روی چیپ‌های شرکت RealTek، که چیپ‌های آن در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و ابزار‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشف کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان از هدفون‌های بدون میکروفون هم به عنوان یک میکروفون برای جاسوسی استفاده کرد.

اگر عادت به استفاده از هدفون در هنگام استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را دارید بهتر است زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید آن را به حال خود رها نکنید! این هدفون‌ها حتی اگر میکروفون هم نداشته باشند می‌توانند به عنوان یک میکروفون عمل کرده و از شما جاسوسی کنند.

عده‌ای از متخصصان دریافته‌اند که چیپ‌های شرکت RealTek که برای سیستم صوتی بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود دارای یک حفره امنیتی است. با استفاده از این حفره امنیتی می‌توان یک خروجی صوتی را تبدیل به ورودی کرد و از آن به عنوان میکروفون از یک هدفون استفاده نمود.

این ایده با توجه به اینکه کارایی هدفون و میکروفون یکسان بوده قابل انجام است. در واقع هر دو یک ارتباط بین سیگنال الکتریکی و ارتعاش دیافراگم هدفون یا میکروفون هستند که به صورت عکس هم عمل می‌کنند. در شکل زیر این سیستم‌ها نشان داده شده است.

البته عده‌ای از کارشناسان معتقدند که کاربران نباید نگرانی بابت این موضوع داشته باشند! زیرا امروزه اکثر سیستم‌ها دارای یک میکروفون داخلی هستند و از طریق آن میکروفون خیلی ساده‌تر می‌توان جاسوسی انجام داد!

این آسیب‌پذیری فعلا روی سیستم‌هایی که از تکنولوژی شرکت RealTek استفاده می‌کنند شناخته شده ولی با این روش همه ابزار‌ها و وسایلی که دارای پورت هدفون هستند آسیب‌پذیر می‌باشند.

 تنها راه حلی که فعلا وجود دارد این است که هنگامی که از هدفون استفاده نمی‌کنید آن را از سیستم خود جدا کنید.