info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

ذخیره میلیون‌ها کلمه عبور کاربران اینستاگرام به صورت فاش

خلاصه: هفته‌ای نیست که فیس‌بوک در دنیای امنیت دسته گلی به آب ندهد. این بار فیس‌بوک اعلام نموده است تصادفا کلمات عبور کاربران اینستاگرام را به صورت فاش روی پایگاه‌های داده خود ذخیره نموده است. فیس‌بوک اعلام نموده است که این کلمات عبور مورد سو استفاده قرار نگرفته و هیچ کدام از مهندسان این شرکت از کلمات عبور سو استفاده ننموده‌اند!

 

فیس‌بوک ماه گذشته اعلام نمود کلمات عبور صدها میلیون کاربر فیس‌بوک و ده‌ها هزار کاربر اینستاگرام را تصادفا به صورت متن خام ذخیره نموده است. اما اکنون مشخص شده است که اتفاقی که افتاده ابعادی بسیار بزرگ‌تر از چیزی که بیان شده بود دارد.

فیس‌بوک بدون سر و صدا تعداد کاربران قربانی این رخداد را تغییر داده و اعلام نموده است که تعداد کاربرانی که در این حادثه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند بسیار بیشتر از چند هزار نفر بوده و میلیون‌ها کاربر اینستاگرام قربانی این رخداد قرار گرفته‌اند.

کلمات عبور با متن فاش میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در کنار کلمات عبور میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک، در دسترس برخی از مهندسین فیس‌بوک قرار داشته است؛ اما به گفته فیس‌بوک این کلمات عبور مورد سو استفاده قرار نگرفته‌اند.

این خبر تنها یک روز پس از این بود که فیس‌بوک اعلام نمود که اطلاعات مخاطبین یک و نیم میلیون از کاربران خود را اشتباها! و بدون اطلاع آن‌ها روی سرور‌های خود ذخیره نموده است.

با اینکه فیس‌بوک اعلام نموده که این اطلاعات مورد سو استفاده قرار نگرفته است، توصیه می‌شود که کلمه عبور خود را در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک تغییر داده و از احراز هویت دوعاملی برای ورود به حساب‌های کاربری خود استفاده نمایید.