info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

Huawei بدون اندروید!

خلاصه: گوگل همه‌ی تجارت‌های خود با دومین بزرگترین سازنده‌ی تلفن همراه یعنی Huawei را قطع کرد. این کمپانی مجوز اندروید خود را نیز فورا لغو کرد.  

لغو لایسنس اندروید به این معنی است که گوشی‌های هوشمند جدید Huawei به به‌روزرسانی‌های اندروید و برنامه‌هایی مانند Gmail یا Play Store دسترسی نخواهند داشت. به‌نظر می‌رسد که Huawei برای بدترین سناریوها آماده شده است.

 

گوگل همه‌ی تجارت‌های خود با دومین بزرگترین سازنده‌ی تلفن همراه یعنی Huawei را قطع کرد. این کمپانی مجوز اندروید خود را نیز فورا لغو کرد. این حرکت تاثیر قابل توجهی بر دستگاه‌های Huawei در سرتاسر جهان دارد. لغو لایسنس اندروید به این معنی است که گوشی‌های هوشمند جدید Huawei به به‌روزرسانی‌های اندروید و برنامه‌هایی مانند Gmail یا Play Store دسترسی نخواهند داشت.

دلیل این اتفاقات این است که هفته‌ی گذشته، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، دستورالعمل اروژانسی تحریم کمپانی‌های خارجی را صادر کرد.

سارا ساندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در بیانیه‌ای در مورد این دستورالعمل اجرایی اعلام کرد، که رئیس جمهور ترامپ اظهار داشته است که این سیاست برای حفظ امنیت و موفقیت آمریکا اتخاذ می‌شود و آمریکا را از دشمنان خارجی که به‌صورت فعالانه به بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها در زیرساخت‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و سرویس‌ها در آمریکا می‌پردازند، محافظت می‌کند." دولت ترامپ، Huawei Technologies Co Ltd و ۶۸ کمپانی وابسته را به "Entity List" خود اضافه کرده است، لیستی از کمپانی‌ها که شرکت‌های آمریکایی مانند Qualcomm، اینتل و گوگل نمی‌توانند با آن‌ها تجارت کنند مگر اینکه از دولت ایالات متحده مجوز داشته باشند.

به‌عنوان نتیجه، نه‌تنها گوگل بلکه سه سازنده‌ی اصلی تراشه در جهان یعنی، اینتل، Qualcomm و Broadcom نیز تجارت خود با Huawei را قطع می‌کنند. با این حال این به این معنا نیست که دسترسی کاربران فعلی گوشی‌های هوشمند Huawei به‌طور کامل از سرویس‌های گوگل قطع می‌شود.

در یک بیانیه، از طریق حساب رسمی توییتر اندروید، این کمپانی گفته است که گوشی‌های هوشمند Huawei همچنان دسترسی به خدماتی مانند Google Play و امنیت از طریق google Play Protect را خواهند داشت. با این حال آن‌ها هیچ‌کدام از آپدیت‌های سیستم‌عامل اندروید در آینده مانند Android Q را دریافت نخواهند کرد.

البته باید گفت که دستگاه‌های آینده‌ی Huawei همچنان به نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید از طریق Android Open Source Project ‪(AOSP)‬ دسترسی خواهند داشت. AOSP به‌صورت رایگان در دسترس همه است.

به‌نظر می‌رسد که Huawei برای بدترین سناریوها آماده شده است. ریچارد یو مدیر اجرایی Huawei در مصاحبه‌ای با Diw Welt گفته است که به‌طور ویژه برای ممنوعیت استفاده از اندروید آماده شده‌اند و در حال حاضر بر روی سیستم‌عامل خود کار می‌کنند.