info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

پنجمین جشنواره ملی افتا

پنجمین جشنواره ملی افتا در قالب رویدادهای مختلف پس از ۵ ماه سرانجام در ۹ اسفند ۹۶ در دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید. نمایشگاه اکوسیستم افتا، همایش امنیت فراگیر سایبری، رویداد نهایی کار و کسب نوافتا و همایش اختتامیه جشنواره بخش های پایانی جشنواره بود که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۸ و ۹ اسفند در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید. جشنواره ملی افتا از تاریخ ۲۶ مهر ۹۶ در دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح  و در قالب رویدادهای گوناگون شامل کارگاه های افتا، مسابقه ملی فتح پرچم، رویداد کار و کسب افتا، همایش های افتا و نمایشگاه اکوسیستم افتا برگزار گردید. بیش از ۲۰۰۰ نفر در بخش های گوناگون این جشنواره حضور داشتند. فراهم ساختن بستری به منظور هم افزایی بخش دولتی و سازمانی، بخش خصوصی و صنعت افتا، دانشجویان و اساتید دانشگاه و آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاهی و نیز شرکت های نوپا و ایده های نو افتا یکی از دستاوردهای بزرگ این جشنواره ملی بوده که در جهت تقویت نیروی انسانی و توسعه اکوسیستم افتا کشور تلاش می نماید.

دوره پنجم جشنواره با حمایت معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات و مرکز ماهر و با مشارکت شرکت های پیشرو افتا کشور شرکت پیام پرداز و شرکت صاافتا به عنوان حامی طلایی و نیز شرکت های امن پرداز، دهکده نوآوری، هاب اصفهان و انجمن رمز ایران توسط مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 

نمایشگاه اکوسیستم افتا

نمایشگاه اکوسیستم امنیت فضای تبادل اطلاعات در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید در این رویداد همه اجزا این اکوسیستم شامل مرکز داده، مرکز عملیات شبکه، مرکز عملیات امنیتی، گروه واکنش هماهنگ رخداد، مرکز ابر رایانش ملی، آزمایشگاه ترافیک در کنار غرفه دالان هک(انواع سناریوهای حمله)، غرفه پوسترهای کارگاه‌های آموزشی، غرفه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، غرفه ایده‌های نوافتا، غرفه شرکت‌های نوپا افتا، غرفه شرکت‌های پیشرو افتا به نمایش گذارده می‌شود. چیدمان نمایشگاه به گونه‌ای است که یک اکوسیستم کار و کسب در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات را به نمایش می‌گذارد.

 

همایش امنیت فراگیر سایبری

در این همایش که با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های دولتی استان اصفهان و جمعی از مدیران فناوری اطلاعات کشوری برگزار شد، دکتر سجادی معاون افتا سازمان فناوری اطلاعات، دکتر فانیان مدیر مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان و مهندس احمدرضا نوروزی مدیر بخش پایش امنیت شرکت پیام پرداز به ایراد سخنرانی پرداختند. امنیت فراگیر سایبری، مرکز عملیات امنیت و cert ملی موضوع سخنرانی‌های این همایش بود.

 

افتتاح نخستین سامانه بومی مقابله با حملات منع دسترسی توزیع شده

در نمایشگاه اکوسیستم افتا، نخستین سامانه بومی مقابله با حملات منع دسترسی توزیع شده که در مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان، پیاده‌سازی شده است، به دست دکتر سجادی معاون افتا سازمان فناوری اطلاعات ایران افتتاح گردید. این سامانه می تواند  زیرساخت کشور را در مقابل بسیاری از حملات منع سرویس توزیع شده حجمی، مقاوم سازد.

 

مرحله نهایی رویداد کار و کسب نوافتا

پس از چندین مرحله داوری، در نهایت ۵ تیم نهایی فرصت حضور در نمایشگاه اکوسیستم افتا را یافته و از نمونه اولیه کار خود به همراه طرح کسب و کار به صورت تیمی دفاع کردند.

تیم ها چهارشنبه صبح در رویداد نهایی کار و کسب نوافتا از طرح خود در حضور داوران دفاع کردند. دکتر لادانی، دکتر فانیان، دکتر منشئي، دکتر حبیبی، مهندس وکیلی، مهندس اشکبوس و مهندس گلشنی داوران این بخش بودند. در این رویداد همچنین دکتر حبیبی مدیر عامل شرکت صاافتا به ایراد سخنرانی پرداخت. یدر نهایت سه طرح سامانه جامع ارزیابی موبایل، مودم هوشمند و اشتراک داده امن موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند.

 

 

بزرگداشت دکتر مهدی برنجکوب

همایش بزرگداشت دکتر مهدی برنجکوب، بنیان گذار فقید جشنواره ملی افتا، چهارشنبه ۹ اسفند در تالار فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور همکاران و یاران و دانشجویان ایشان، انجمن رمز ایران، جهادگران جهاد دانشگاهی، فعالین صنعت افتای کشور، اساتید دانشگاه، فعالین فرهنگی دانشگاه و... برگزار شد. در این همایش آقای دکتر سلماسی زاده از انجمن رمز ایران، دکتر دخیل علیان از دوستان و اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر لادانی از همکاران ایشان در شرکت پیام پرداز و استاد دانشگاه اصفهان، مهندس کازرونی از جهادگران جهاد دانشگاهی و از دوستان قدیمی دکتر برنجکوب، دکتر فانیان از دانشجویان دکتر برنجکوب و مدیر مرکز آپا و نیز همسر دکتر برنجکوب، سرکار خانم مهندس راکعی به بیان خاطرات و تشریح وجوه مختلف شخصیت دکتر برنجکوب پرداختند. در این همایش همچنین از خانواده دکتر برنجکوب تقدیر به عمل آمد. 

 

 

 

اختتامیه جشنواره

همایش اختتامیه جشنواره ملی افتا با اعلام نتایج و اهدا جوایز به برگزیدگان جشنواره در بخش مسابقه ملی فتح پرچم و نیز رویداد کار و کسب نوافتا برگزار گردید. برای مسابقه ملی فتح پرچم مبلغ ۲ میلیون تومان برای تیم اول، یک میلیون و پانصد هزار تومان برای تیم دوم و یک میلیون تومان برای تیم سوم اهدا گردید. همچنین به هر یک از تیم ها تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر و هدیه شرکت پیام پرداز تقدیم شد. هچنین سه تیم برتر رویداد کار و کسب نوافتا، ایده سامانه جامع ارزیابی اندروید(۲ میلیون تومان)، ایده مودم هوشمند(یک میلیون و پانصد هزار تومان) و ایده اشتراک داده امن(یک میلیون  تومان) به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم جشنواره امسال شدند.

 

در این همایش همچنین از برگزارکنندگان جشنواره ملی افتا  تجلیل به عمل آمد. جوایز توسط دکتر منشئی، دکتر لادانی، دکتر دخیل علیان، دکتر سلماسی زاده، دکتر حبیبی و دکتر فانیان به برگزیدگان اهدا گردید. در بخش نهایی بابک سیابی برنده دو سال گذشته جشنواره ملی افتا سخنرانی کوتاهی داشت و به معرفی محصول ابر صندوق که ایده آن در جشنواره دو سال پیش، برگزیده جشنواره شده بود،پرداخت. این محصول به عنوان هدیه شرکت مروارید پیام پرداز به برگزیدگان جشنواره امسال تقدیم شد.

 

و عکس یادگاری جشنواره ملی افتا...