info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

همه تحت تعقیب فیس‌بوک!

خلاصه: بر اساس بررسی‌های کارشناسان، بسیاری از برنامه‌های موبایل اطلاعات کاربران را برای سرور‌های فیس‌بوک ارسال می‌نمایند. در این بررسی‌ها مشخص شده ۶۱ درصد از برنامه‌های موبایل اطلاعات کاربران را، حتی کسانی که عضو فیس‌بوک نیستند، برای سرور‌های این شرکت ارسال می‌کنند. فیس‌بوک از این اطلاعات برای اهداف تجاری و تبلیغاتی خود استفاده می‌نماید.

 

کارشناسان موسسه حریم خصوصی بین‌المللی (Privacy International) با بررسی اطلاعات تبادل شده برنامه‌ها متوجه شده‌اند که فیس‌بوک، افرادی که عضو این شبکه اجتماعی نیستند را رصد می‌نماید. این رصد با اهداف تجاری و تبلیغاتی این شرکت انجام می‌شود.

 کارشناسان تعداد زیادی از برنامه‌های موبایل را بررسی نموده و تایید نموده‌اند که ۶۱ درصد از برنامه‌های بررسی شده به صورت متناوب، به محضی که کاربر برنامه را باز می‌نماید، اطلاعات کاربر را با فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند.

بیشتر این برنامه‌ها از ابزار‌های متن بازی همچون mitmproxy استفاده می‌نمایند که ابزاری برای شنود ترافیک Https به منظور استخراج فعالیت برنامه‌ها است.

توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها معمولا از کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) فیس‌بوک برای اشتراک اطلاعات با فیس‌بوک استفاده می‌نمایند.

بررسی کارشناسان نشان داده که گاهی برنامه‌ها اطلاعات کاربران را به صورت مکرر برای فیس‌بوک ارسال می‌نمایند که اطلاعات حساس هم میان این اطلاعات وجود دارد. ارسال اطلاعات به فیس‌بوک برای همه کاربران انجام می‌شود و اطلاعات کاربرانی هم که حساب فیس‌بوک نداشته و یا در حساب خود فعالیت ندارند نیز برای فیس‌بوک ارسال می‌شود!

بررسی‌های قبلی نشان داده بود که ۴۲.۵۵ درصد از برنامه‌های رایگان موجود روی گوگل‌پلی امکان اشتراک اطلاعات خود با فیس‌بوک را داشتند و این مساله فیس‌بوک را به دومین طرف سوم رصد کننده افراد پس از گوگل قرار داده بود. در این تحقیق جدید مشخص شده که این اشتراک اطلاعات تنها برای کاربران فیس‌بوک نبوده و اطلاعات همه افراد، حتی کسانی که تابحال از فیس‌بوک استفاده ننموده‌اند، در اختیار فیس‌بوک قرار می‌گیرد.

بر اساس بررسی‌های تیم کارشناسان موسسه حریم خصوصی بین‌المللی ۶۱ درصد از برنامه‌های بررسی شده اطلاعات را به فیس‌بوک ارسال می‌نمایند. این برنامه‌ها اطلاعات هر شخص را با یک شناسه یکتا که ترکیبی از کد AAID گوگل و IDFA اپل است برای استفاده از رفتار کاربران در اهداف تبلیغاتی ارسال می‌نمایند.

این برنامه‌ها طیف گسترده‌ای داشته و برنامه‌های مخصوص کودکان، خانم‌ها و حتی مذاهب و ادیان را شامل می‌شوند. این برنامه‌ها فعالیت کاربران، علاقه‌مندی‌ها، رفتار و برنامه‌های کاربران را رصد نموده و حتی اطلاعات شخصی‌تری همچون دین و مذهب و یا پارامتر‌های سلامتی آن‌ها را در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهند.

به عنوان مثال یک برنامه خرید و مقایسه قیمت‌های حمل و نقل مسافری به نام  KAYAK اطلاعات دقیق کاربران از قبیل شهر مبدا و مقصد، زمان مسافرت و بازگشت و تعداد بلیط‌های خریداری شده را در اختیار فیس‌بوک می‌گذارد.

امروزه از اطلاعات کاربران با اهداف مختلفی استفاده شده و شرکت‌های بزرگ در تلاش برای در اختیار گرفتن این اطلاعات و استفاده از آن‌ها در راستای اهداف خود هستند. به کاربران توصیه می‌شود از برنامه‌های معتبر تا حد ضرورت استفاده نمایند و برنامه‌های خود را حتما از منابع معتبر دریافت نمایند.