info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

پایان عمر ویندوز ۷

خلاصه: ویندوز ۷، یک دهه بعد از انتشار دیروز، چهارده ژانویه، آخرین پشتیبانی را دریافت کرد و این در حالی است ‌که مایکروسافت دیگر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی را در اختیار کاربران قرار ‌نمی‌دهد. اما چیزهایی هست که باید در مورد ویندوز ۷ بدانید.

 

مایکروسافت اعلام کرده: آخرین پشتیبانی برای ویندوز ۷، ۱۴‌ژانویه سال‌۲۰۲۰ (۲۴ دی ۱۳۹۸) است. پس از آن، کمک‌های فنی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار از قسمت Windows update که به محافظت رایانه شما کمک می‌کرد، برای این محصول در دسترس  نخواهد بود.

لذا مهم است که سیستم‌عامل خود را به یک سیستم‌عامل مدرن مثل ویندوز۱۰ ارتقا دهید، که می‌تواند آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای کمک به حفظ امنیت سیستم و داده‌های شما فراهم ‌کند.

مایکروسافت برای محصولاتی که پشتیبانی آن‌ها به پایان رسیده سرویس‌های رفع اشکال برای مشکلات کشف شده، رفع مشکلات امنیتی برای آسیب‌پذیری‌های جدید یا پشتیبانی فنی را متوقف می‌کند.

به‌روزرسانی‌های امنیتی پس از پایان پشتیبانی

با این‌حال، همانطور که مایکروسافت در وب‌سایت خود می‌گوید، برای مشتریانی که نیاز به زمان بیشتری برای ارتقای سیستم‌عامل خود دارند، برای آخرین بار برنامه به روزرسانی امنیتی تعمیم داده شده (Extended Security Updates) برای برخی از محصولات قدیمی در دسترس می‌باشد.

برنامه ESU، به‌روزرسانی‌های امنیتی را فقط برای ۳ سال بعد از آخرین پشتیبانی ، ارائه می‌دهد. برنامه ESU برای نسخه‌های Professional، Enterprise و Ultimate از طریق مجوزهای والیوم در دسترس است و شامل به‌روزرسانی‌های غیر‌امنیتی یا درخواست شده توسط کاربر، ویژگی‌های جدید یا درخواست تغییر طراحی نمی‌شوند.

لازم به ذکر است که پشتیبانی در برنامه ESU رایگان نبوده و مایکروسافت گفته: اگر حتی یک سازمان ESU را برای یک سال یا دو یا سه‎سال نیاز داشته باشد، باید هزینه همه سه سال را پرداخت کند؛ به این دلیل که به‌روزرسانی‌های امنیتی که تحت برنامه ESU ارائه می‌شوند تجمعی هستند.

شرکت readmond علاوه‌بر برنامه ESU، همچنین برنامه دسکتاپ مجازی ویندوز را فراهم می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد از ویندوز۷ با استفاده از ESU تا ژانویه ۲۰۲۳ استفاده کنید.

بعد از پایان پشتیبانی ویندوز۷، پلتفرم ۰Patch که سرویسی برای ارایه وصله‌هایی برای رفع آسیب‌پذیری نرم‌افزار‌های مختلف است، همچنان برای آسیب‌پذیری‌هایی که ریسک بالا شناخته می‌شوند وصله ارائه می‌کند.

۰Patch می‌گوید: مشاوران امنیتی مایکروسافت وصله‌های ارایه شده برای نسخه‌های ویندوزی که هنوز پشتیبانی می‌شوند را بررسی کرده و مشخص می‌کنند که کدام یک از آن‌ها ممکن است روی ویندوز۷ یا ویندوز سرور۲۰۰۸ تاثیرگذار باشد.

یادآوری پایان پشتیبانی و ارتقای رایگان به ویندوز۱۰

مایکروسافت از ۱۵ژانویه در اعلان‌های ویندوز ۷ به کاربران یادآوری می‌کند که سیستم‌عامل آنها دیگر پشتیبانی نمی‌شود و باید آن‌ها را به آخرین نسخه ویندوز۱۰ ارتقاء دهند. به کاربرانی که از ویندوز۷ نسخه Professional که در برنامه ESU ثبت‌نام کردند، این اعلان‌ها به آنها نمایش داده نمی‌شود.

در حالی‌که مایکروسافت گفته بود که به‌روزرسانی ویندوز۷ به ویندوز ۱۰  فقط تا ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۶ به‌صورت رایگان بوده، اکنون نیز ارتقا به ویندوز ۱۰ به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید با استفاده از روش مرحله به مرحله ارتقاء به ویندوز۱۰  که شامل اجرای برنامه Media Creation Tool و انتخاب گزینه “Upgrade this PC now” در ویندوز ۷ است، این کار را انجام دهید.

ادامه پشتیبانی از مرورگرهای گوگل‌کروم و Edge پس از پایان عمر ویندوز ۷

گوگل اعلام کرد که آنها پشتیبانی از مرورگر گوگل کروم را در ویندوز۷، تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ ، ادامه خواهند داد تا شرکت‌ها زمان بیشتری برای ارتقاء به ویندوز۱۰ داشته باشند.

گوگل گفت: ما کروم را روی  ویندوز۷ برای حداقل ۱۸ ماه بعد از پایان عمر ویندوز۷ یعنی حداقل ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ پشتیبانی خواهیم کرد.

بنابراین اگر شما هنوز ویندوز خود را به ویندوز۱۰ ارتقاء نداده‌اید می‌توانید از قابلیت‎های کروم بهره ببرید.

این به این معنی‌است که کاربران بعد از پایان پشتیبانی ویندوز۷، می‌توانند توسط ابزارهای مدیریتی  آپدیت‌های امنیتی مرورگر را دریافت کنند.

همچنین مایکروسافت گفت که تا زمانی‌که گوگل پشتیبانی را انجام دهد، به پشتیبانی از مرورگر جدید مایکروسافت Edge ادامه خواهند داد.

پایان عمر سایر محصولات مایکروسافت در سال ۲۰۲۰

ویندوز ۷ تنها محصولی از مایکروسافت نیست که امسال پشتیبانی از آن پایان می‌یابد و چندین  محصول مهم دیگر از جمله ویژوال استودیو ۲۰۱۰، آفیس۲۰۱۰، ویندوزسرور۲۰۰۸  (۲۰۰۸R2) و چندین نسخه از ویندوز۱۰ هم به پایان عمرشان رسیده است.

لیستی از مهمترین این محصولات و لینک به جزییات بیشتر آن‌ها در ادامه آمده است.

 

Product

End of Support date

SQL Server 2008 and 2008 R2

۰۷/۰۹/۱۹

Windows Server 2008 and 2008 R2

۰۱/۱۴/۲۰

Exchange Server 2010

Office 2010 client

۱۰/۱۳/۲۰

SharePoint Server 2010

Project Server 2010

 

در حال حاضر ویندوز ۷ بیش از ۲۶ درصد سهم بازار را دارد و ویندوز ۱۰ در بیش از ۶۵ درصد دستگاه‌های ویندوز نصب شده است.

در اخبار مرتبط، انجمن KDE هفته گذشته اعلام کرد که از کاربران می‌خواهد زمانیکه آخرین نسخه پشتیبان سیستم‌عامل ویندوز۷ را دریافت کردند به محیط دسکتاپ پلاسما مهاجرت کنند.

انجمن KDE اعلام کرد که می‌خواهد به کاربران ویندوز۷ کمک کند تا با پشتیبانی پلاسما به یکی از ۲۵ توزیع لینوکس مهاجرت کنند.

KDE گفت: به جای اینکه سیستم خود را به ویندوز۱۰ ارتقاء دهید و ساعت‌ها درگیر به‌روزرسانی شوید، یک سیستم‌عامل لینوکس را با پلاسما نصب کنید. نسخه لینوکس جدید شما در مدت ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود و شما تمام امنیت و پایداری یک سیستم لینوکس با همه‌ی ویژگی‌ها و سهولت استفاده از پلاسما را خواهید داشت.

از بین۷۷درصد سهم بازار فعلی ویندوز، ۲۶درصد کاربران ویندوز ۷ که تقریباَ یک میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند که نمی‌توانند این سیستم‌عامل ۱۰ ساله را رها کنند، زیرا یا از تغییر می‌ترسند یا ویندوز ۱۰ را دوست ندارند. ولی شاید این بار مجبور باشند به ویندوز ۱۰ یا یک سیستم‌عامل جدید مهاجرت نمایند.