info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

کاهش عملکرد ویندوز با وصله‌های Meltdown و Spectre

خلاصه: درست بعد از افشای آسیب‌پذیری‌های Meltdown و Spectre، بسیاری از کارشناسان امنیتی اظهار داشتند که وصله‌های آینده تاثیر قابل توجهی در عملکرد (۳۰ درصد تخریب) خواهند داشت. اینتل نیز اشاره کرد که متوسط کاربران هیچ تفاوتی را متوجه نخواهند شد. اما متاسفانه وصله‌های ویندوز برای آسیب‌پذیری‌های CPU، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی عملکرد خواهد شد، و تاثیرات شدیدی را بر روی ویندوز سرورها و همچنین ویندوز ۷ و ۸ می‌گذارد.

 

مایکروسافت رسما تایید کرد که وصله‌های Meltdown و Spectre می‌توانند برخلاف تصور اولیه منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ی عملکرد شوند.

درست بعد از افشای آسیب‌پذیری‌های Meltdown و Spectre، بسیاری از کارشناسان امنیتی اظهار داشتند که وصله‌های آینده تاثیر قابل توجهی در عملکرد (۳۰ درصد تخریب) خواهند داشت. اما اینتل اشاره کرد که متوسط کاربران هیچ تفاوتی را متوجه نخواهند شد.

اینتل تایید کرد که تست‌های گسترده که توسط کمپانی‌ها (اپل، آمازون، گوگل و مایکروسافت) برای بررسی تاثیرات بر روی عملکرد سیستم انجام شده است هیچ اثر منفی‌ای را نشان نمی‌دهد. اما متاسفانه وصله‌های ویندوز برای آسیب‌پذیری‌های CPU، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی عملکرد خواهد شد، و تاثیرات شدیدی را بر روی ویندوز سرورها و همچنین ویندوز ۷ و ۸ می‌گذارد. خوشبختانه سیستم‌عامل جدیدتر ویندوز ۱۰ عملکرد ضعیف قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد.

در زیر یافته‌های مایکروسافت مربوط به کاهش عملکرد به‌واسطه‌‌ی نصب وصله‌های Meltdown یا Spectre آورده شده است.

  • با ویندوز ۱۰ بر روی silicon (رایانه‌های شخصی سال ۲۰۱۶ با Kabylake، Skylake یا پردازنده‌های جدیدتر) معیارها، کاهش عملکرد تک رقمی را نشان می‌دهند، اما انتظار نداریم که بیشتر کاربران متوجه تغییراتی شوند زیرا این درصدها در میلی‌ثانیه نمایان شده‌اند.
  • با ویندوز ۱۰ بر روی سیلیکون قدیمی‌تر (رایانه‌های شخصی ۲۰۱۵ با Haswell یا پردازنده‌های قدیمیتر)، برخی از معیارها کاهش عملکرد قابل ملاحظه‌تری را نشان می‌دهند و ما انتظار داریم که برخی از کاربران متوجه کاهش عملکرد سیستم شوند.
  • با ویندوز ۸ و ۷ بر روی سیلیکون قدیمی‌تر (رایانه‌های شخصی ۲۰۱۵ با Haswell یا پردازنده‌های قدیمیتر) انتظار ما این است که بیشتر کاربران متوجه کاهش عملکرد سیستم شوند.
  • ویندوز سرور بر روی هر سیلیکونی، تاثیرات قابل توجهی بر روی عملکرد را نشان می‌دهد.

مایکروسافت اعلام کرد که بر روی حل این مشکل کار می‌کند و این یک موقعیت بحرانی برای ویندوز سرورها است. این کمپانی برای ۴۱ نسخه از ۴۵ نسخه‌ی ویندوز وصله‌هایی را منتشر کرده است و برای نسخه‌هایی باقی‌مانده نیز به‌زودی وصله‌هایی را منتشر می‌کند.

مایکروسافت از تمام کارخانه‌ها برای یافتن بهترین راه‌حل‌های ممکن برای مشتریانی که تحت‌تاثیر آسیب پذیری‌هایی مانند Spectre و Meltdown هستند، درخواست همکاری کرده است.