info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

به دوربین آیفون خودلبخند بزنید. هکرها شما را می‌بینند.

خلاصه: اگر به اینکه از آیفون استفاده می‌کنید افتخار می‌کنید پس حتماً این خبر را تا انتها بخوانید.

آیفون شما یک مشکل حریم خصوصی جدی دارد که به توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS امکان گرفتن عکس و ضبط ویدیوی زنده از هر دو دوربین جلو و عقب را می‌دهد. همه‌ی این‌ها بدون هیچ اعلان و یا رضایت شما انجام می‌شود .بر اساس گفته‌ی کارشناسان اکنون تنها راه عملی برای حفاظت از خود این است که دوربین خود را بپوشانید درست مانند مارک‌زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک و جیمزکامی مدیر سابق FBI.

 

اگر به اینکه از آیفون استفاده می‌کنید افتخار می‌کنید پس حتماً این خبر را تا انتها بخوانید.

آیفون شما یک مشکل حریم خصوصی جدی دارد که به توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS امکان گرفتن عکس و ضبط ویدیوی زنده از هر دو دوربین جلو و عقب را می‌دهد. همه‌ی این‌ها بدون هیچ اعلان و یا رضایت شما انجام می‌شود.

این مشکل در روشی است که نرم‌افزار‌های اپل با استفاده از آن به دسترسی به دوربین رسیدگی می‌کنند. ظاهراً یک دلیل قانونی برای بسیاری از برنامه‌ها مانند WhatsApp ،Facebook و Snapchat برای درخواست دسترسی به دوربین شما وجود دارد و آن گرفتن عکس با استفاده از برنامه است. بنابراین این سیستم مجوزدهی یک باگ یا یک آسیب‌پذیری نیست و یک ویژگی است که دقیقاً به روشی که اپل طراحی کرده است کار می‌کند. اما با توجه به گفته‌ی محققان هر برنامه‌ی مخرب می‌کند امتیاز این ویژگی را دریافت کند و مخفیانه به ضبط فعالیت‌های شما بپردازد.

برنامه‌های آیفون می‌توانند در هر زمانی دوربین شما را روشن کنند.

Krause محقق گوگل، توضیح می‌دهد که اعطای مجوز دوربین می‌تواند امکان دسترسی توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS به موارد زیر را فراهم کند:

  • هر دو دوربین جلو و عقب دستگاه شما.
  • عکس گرفتن از شما در هر زمانی که برنامه در پیش‌زمینه در حال اجرا است.
  • بارگذاری محتوای ضبط شده
  • اجرای تشخیص صورت در آن‌واحد برای خواندن الگوی چهره‌ی شما

و همه‌ی این‌ها بدون هشدار یا اطلاع شما انجام می‌شود.

محققان یک برنامه برای اثبات و نشان دادن اینکه چگونه یک برنامه‌ی مخرب می‌تواند از مجوز سوءاستفاده کند و مخفیانه در هر ثانیه هنگامی که از برنامه استفاده می‌کنید از شما عکس بگیرد، یک برنامه توسعه دادند. کارشناسان توضیح می‌دهند که هدف آن‌ها برای توسعه‌ی این برنامه‌ی آزمایشی برجسته کردن نقض حریم خصوصی است که می‌تواند توسط برنامه‌های iOS انجام شود.

چگونه از حریم خصوصی خود محافظت کنیم؟

محققان به اپل توصیه کرده‌اند که راه دیگری را برای اعطای مجوز موقت برای دسترسی به دوربین معرفی کند به این ترتیب برنامه‌ها می‌توانند در مدت زمان محدودی به گرفتن عکس بپردازند و سپس دسترسی آن‌ها لغو شود.

یک راه دیگر معرفی یک چراغ اعلان یا نوتیفیکیشن برای آیفون است که به کاربران هنگامی که فعالیت آن‌ها ضبط می‌شود اطلاع دهد.

مهم‌تر از همه این است که به هر برنامه‌ی مخرب اجازه ندهید که وارد آیفون شما شود. برای این مورد همیشه برنامه‌ها را از یک فروشگاه برنامه‌ی، مورد اعتماد و رسمی دانلود کنید و نظرات دیگر کاربران در مورد آن برنامه و توسعه‌دهندگانش را حتماً بخوانید.

بر اساس گفته‌ی کارشناسان اکنون تنها راه عملی برای حفاظت از خود این است که دوربین خود را بپوشانید درست مانند مارک‌زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک و جیمزکامی مدیر سابق FBI.