info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

ویژگی‌های امنیتی اندروید ۸

خلاصه: جدیدترین نسخه اندروید در زمان خورشیدگرفتگی کامل در امریکا رونمایی شد. نسخه جدید اندروید که به نام بسکوییت دوست داشتنی Oreo نام‌گذاری شده ویژگی‌های زیادی به آن اضافه شده است. ویژگی‌های امنیتی جدیدی که به اندروید ۸ افزوده شده است آن را امن‌ترین نسخه اندروید ارایه شده نموده است.

تیم توسعه دهنده اندروید جدیدترین نسخه این سیستم‌عامل محبوب را در جریان خورشیدگرفتگی کامل در امریکا معرفی نمود و اندروید O بالاخره با نام بسکوییت معروف Oreo معرفی شد. تمرکز توسعه دهندگان اندروید در این نسخه ارتقای امنیت، سرعت، بهینه کردن مصرف انرژی و اجرای چند کار به صورت بهینه‌تر بوده است. در ادامه ویژگی‌های جدیدی که در راستای امن‌تر نمودن این نسخه به اندروید اضافه شده است می‌پردازیم.

غیرفعال شدن تنظیمات نصب برنامه از منابع ناشناس

همه برنامه‌هایی که از منابع ناشناس نصب می‌شوند آلوده نیستند ولی بیشتر آن‌ها ممکن است دچار مشکل باشند و دانلود نکردن برنامه‌ها از گوگل‌پلی و نصب از منابع دیگر ممکن است مشکل زیادی برای کاربران ایجاد کند. از این رو توسعه‌دهندگان اندروید گرفته‌اند نصب برنامه از منابع ناشناس را دشوارتر نمایند.

قبل از اندروید ۸ تنها با فعال کردن نصب از منابع ناشناس در قسمت تنظیمات، نصب هر برنامه‌ای از هر منبعی امکان‌پذیر بود. در اندروید ۸ این روند کاملا تغییر کرده و روشی هوشمند‌تر و امن‌تر با نام نصب برنامه‌های دیگر پایه‌گذاری شده است. در این روش کاربر به صورت دستی اجازه نصب برنامه از هر منبع طرف سوم می‌دهد.

چارچوب رابط کاربری پر نمودن خودکار

یکی از توصیه‌های کارشناسان برای افزایش امنیت کاربران استفاده از کلمات عبور پیچیده و مجزا برای حساب‌های کاربری و تغییر دوره‌ای آن‌ها است، اما این مساله به خاطر سپردن آن‌ها را مشکل می‌کند و امکان فراموش کردن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

یکی از بهترین راهکار‌های حل این مشکل استفاده از ابزار‌های مدیریت کلمات عبور است. بعضی از ابزار‌های مدیریت کلمات عبور به کاربران این امکان را می‌دهند که در برخی برنامه‌ها که نیاز به پر کردن اطلاعات کاربر است برنامه مدیریت کلمات عبور به صورت خودکار فرم‌ها را پر کند. برای این منظور نیاز به اجازه دسترسی دسترسی به ابزار داشتند. با این حال در اندروید Oreo ابزار‌های مدیریت کلمه عبور نیاز به این اجازه دسترسی نخواهند داشت و از یک رابط کاربری (API) پر کردن خودکار استفاده می‌کنند که اطلاعات حساس از قبیل کلمات عبور، اطلاعات کارت‌های اعتباری، شماره تلفن‌ها و آدرس‌ها را ذخیره می‌کند.

Google Play Protect

نسخه ۸ اندروید با تاکید بر مساله افزایش امنیت این سیستم‌عامل و در راستای مقابله با روند رو به رشد بدافزارهای اندرویدی توسعه یافته است. یکی از روش‌های مقابله با بدافزار‌ها ابزار Google Play Protect است. این ابزار به تشخیص و حذف بدافزارها با اسکن کردن بیش از ۵۰ میلیارد برنامه در طول روز کمک می‌کند.

پیدا کردن تلفن همراه

قابلیت جدید دیگری که گوگل در اندروید ۸ ارائه نمود قابلیتی شبیه Find my iPhone است که با نام Find my Device ارائه شده است و به کاربر اجازه می‌دهد حتی زمانی که تلفن همراه به سرقت رفته است مکان دستگاه اندرویدی خود را پیدا کنند و یا آن را قفل کرده و یا اطلاعات آن را پاک کنند.

با ارائه نسخه جدید اندروید احتمالا تعدادی از دستگاه‌های قدیمی‌تر این به‌روز‌رسانی را به صورت رسمی دریافت نمی‌کنند و از این امکانات امنیتی بهره نمی‌برند و می‌توانند طعمه‌های بهتری برای هکر‌ها باشند.