info[at]nsec.ir
(+۹۸)-۳۱-۳۳۹۱۵۳۳۶

فریب تشخیص چهره موبایل پرچمدار سامسونگ

خلاصه: گوشی‌های هوشمند امروزه امکاناتی بیش از ورود رمز عبور برای ایجاد امنیت در کنار راحتی استفاده برای کاربران فراهم کرده‌اند. این امکانات امنیتی از قبیل تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره و یا اسکن عنبیه چشم هستند. البته در مورد این که این امکانات می‌توانند امنیتی بیش از کلمه عبور برای کاربران تامین کنند بحث زیادی بوده است. در آخرین محصول شرکت سامسونگ به نام گلکسی S8 تشخیص چهره با یک عکس از صاحب گوشی فریب داده می‌شود.

شرکت سامسونگ در هفته اول فروردین گوشی پرچمدار خود از سری گلکسی را در مدل‌های S8 و S8 پلاس معرفی کرد. این تلفن همراه از ابتدای اردیبهشت به صورت جهانی عرضه می‌شود. این تلفن همراه هوشمند از امکانات امنیتی نظیر تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره و اسکن عنبیه چشم بهره می‌برد تا کاربران بتوانند راحت‌تر تلفن هوشمند خود را باز کنند یا به حساب‌های خود وب‌سایت‌ها وارد شوند.

کاربران این تلفن همراه با گرفتن تلفن روبروی صورت خود، همانند گرفتن عکس سلفی، می‌توانند تلفن همراه خود را باز کنند. همچنین ابزار‌های تشخیص بیومتریک نظیر اثر انگشت و اسکن عنبیه چشم هم به این سیستم اضافه شده تا امنیت آن بالا رود.

امنیت این ابزار‌ها همواره مورد بحث متخصصان امنیت بوده است. در گذشته حملات زیادی برای هک کردن این سیستم‌های امنیتی انجام شده و نشان داده شده این سیستم‌ها می‌تواند با یک عکس از کاربر فریب داده شود و امنیتی کمتر از کلمات عبور دارند.

اما امنیت این سنسور جدید استفاده شده در سری جدید گوشی‌های سامسونگ چقدر است؟! جواب این سوال این است که لااقل تا الان خوب نیست!

سامسونگ برای سنسور تشخیص چهره از یک سنسور اسکن عنبیه چشم که با دوربین جلوی گوشی ترکیب شده استفاده می‌کند. عجیب است که این سنسور تنها با عکس مالک گوشی فریب می‌خورد. یک کانال اینترنتی روی شبکه یوتوب ویدیویی را منتشر کرده که با استفاده از تصویر مالک تلفن همراه که روی پروفایل فیس‌بوک آن قرار داشته توانسته قفل تلفن همراه گلکسی S8 سامسونگ را باز کند.

البته این مساله شفاف نیست؛ زیرا نحوه رجیستر کردن چهره اصلی کاربر روی گوشی در ویدیو نشان داده نشده و روش دقیق هک در ویدیو به نمایش گذاشته نشده است. همچنین هنوز این مدل گوشی به صورت جهانی عرضه نشده و ممکن است این موضوع مشکل نرم‌افزاری باشد و تا عرضه جهانی گوشی برطرف شود.

البته تلفن همراه پرچمدار گلکسی S8 امکانات زیادی از قبیل تشخیص اثر انگشت و اسکن عنبیه چشم در اختیار کاربران گذاشته که گزینه‌هایی به مراتب امن‌تر از تشخیص چهره هستند.